Диссертация (1101851), страница 24
Текст из файла (страница 24)
И ужасошася ужасомвелиим (Ср.: Лк 8:56 И дивистася родителя ея. Он же повеле дати ей ясти)Так описывается эпизод в Житии: «И от великаго вопля подвигошяся вся братия [Мк5:38, Лк 8:52], и стекошася вси. И прииде игумен Иосифъ и повеле имъ престати отъ плача[Мк 5:38, Лк 8:52]; и виде князя безъ дыханиа и вопроси, аще покаяся и причастися. Иотвещаша ему вси: ни покаяся, ни причастися. И о семъ Иосифъ зело оскорбися, съвоздяханиемъ слезы испущаа: бяше бо, якоже и прежде рехъ, яко сынъ ему крестный. Ивысла всехъ вонъ, остави единаго старца Касиана, рекомаго Босого [Мк 5:40, Лк 8:51]; ипомолися Господу Богу и Пречистой его Богоматери; и абие князь яко отъ сна возбнувъ,сверже одеяло, и нача звати великымъ гласомъ отца Иосифа, проситъ покаяниа.
Услышавшеже князи и боляре гласъ его, отъ скорби на радость мало отдохнушя. И рече имъ Иосифъ: что270Охотникова В. И. Псковская агиография. Т. II. С. 187.88смущени бысте, князю малу задремавшу? Зрите, яко живъ есть [Мк 5:39, Лк 8:52]. Они же воудивлении бышя: видешя бо его умерша; и пакы зряще его жива, воздашя славу Богу»271.Итак, Иосиф входит в келию почившего князя и слышит плач братии по умершем.Таким образом агиограф отсылает читателя к атмосфере безутешного горя, в которойоказывается Христос и апостолы в доме архисинагога Иаира, дочь которого только чтоумерла. Далее Христос отсылает всех посторонних свидетелей и оставляет лишь троихближайших учеников и родителей девицы, в аналогичном фрагменте инсценировкипреподобный Иосиф оставляет в качестве свидетеля единственно старца Кассиана Босого,после чего следует сам эпизод воскресения, в составе которого прямой текстуальной связине обнаруживается, однако в контексте приведенных цитат аналогия оказываетсяпрозрачной.
В довершение сходства уже после воскрешения агиограф приводит репликуИосифа, в которой тот, как и Христос перед воскрешением, утверждает, что оживший вовсене умирал, а просто заснул. Закономерно возникает вопрос: почему агиограф приводитреплику Иосифа о мнимом сне умершего князя уже после совершения чуда, тогда какпомещение ее в соответствующей позиции до воскрешения сделало бы инсценировку болееточной и узнаваемой? Следует отметить, что агиографическое повествование былоориентировано не только на библейский прецедент, но и на агиопрецеденты, а в составеэпизодов, описывающих воскрешение отрока преподобными Сергием Радонежским иВарлаамом Хутынским, аналогичная реплика приводится уже после совершения чуда.Пространная редакция Жития СергияЖитие Варлаама ХутынскогоРадонежского«приидеженося«Человекъ же онъ яко прииде приготовивъпогребалнаа; видев же его, святый рече къгробная сыну своему и вшедъ в келиюнему: “Въскую, человече, подвижешися, непреподобнаго и зрит еже не надеяшеся,добре расмотряа: отроча твое не умре, новидитъ бо сына своего седяща яко николижеживо есть”.
Онъ же не емляше веры:болевша и. радость паче надежи въсприемь,ведяше бо известно, яко умре. И пришед// с. 251 благодарнаа хвалениа преподобномуобрете его жива, по словеси святаго; ивозсылаашеприпадугодничекотецьногамаотрочати,человекаБожиа,благодарение ему въздавааше. Святый же к271глаголя:БожиичюдотворящагоЖитие Иосифа Волоцкого. С. 472.89тобою“Благодарюитя,прославляюХриста,яконенемуглаголаше:овконецъ моихъ сединъ оскорби. Но пачечеловече, и не веси, что глаголеши: отрочянадежи радость приведе ми”. Святый же якобо твое, носящу ти его семо, на путинестудению изнемогши, тебе мнится, якоухищряет чюдо покрыти: глаголеть же кумре.
Ныне же в тепле келии съгреявся,нему: “Человече, яко же мню, прельстися имнит ти ся, яко оживе. Преже бо обьщагопечалию якоже вином упився не разумевъ,воскресениаожитисынъ же твои ниже умре, ниже оживе, нокрепляшеся,студению на пути изнемогъ, Духъ его в немглаголя: “Яко твоими молитвами оживе”.потаися и тебе мнится, яко умрет, нынеСвятый же запрети ему, рекь: “Ащесогреався в теплоте келиа, тебе мнится, якопронесеши сие, всяко отщетишися и отрокаоживе.конечнеобещасянемощно есть никомуже воскреснути, яконикомуже известити; и приемъ отрочатебе мнится”. Человек же той крепляшесяздраво, отиде в дом свой.
Млъчати убо неглаголя: “Почто, человече Божий, таиши отможаше, проповедати же не смеаше; номене. Мною добре разумное, аще бо не бытако бе в себе дивяся, хвалу въздаа Богу,азътворящему дивная и преславънаа, “яжеприготовалъ бых”. Святый же запретивъ емувидеста, — рече, — очи наши”. Уведено жеи клятвою заклят его // с. 252 яко да никомуникомуже”.не“ПрелстилсямощноЧеловекълишишися”.жеОнестьжееси,272бысть чюдо сие от иже ученика святаго».любяславыПреждеизвестночеловеческиаобщагосмотрелъиитаковоскресениагробнаанео семь возвестиши донеле в животе семь исе приложи, яко аще кому возвестиши всякосебе отщетиши и сына своего конечнеелишишися»273Отметим, что в приведенных фрагментах Житий Сергия и Варлаама аллюзия наэпизод воскрешения дочери Иаира просматривается с большим трудом, однако нампредставляется, что именно эти тексты повлияли на решение агиографа преподобногоИосифа Волоцкого.Одноременно цитата Лк 8:52 «Плакахуся же вси и рыдаху ея. Он же рече: неплачитеся: не умре (бо), но спит»274, при введении в повествование которой агиографИосифа Волоцкого допускает отклонение от евангельской повествовательной модели,реализуется в составе эпизода, описывающего блаженную кончину преподобного КорнилияКомельского: «бяше же лице его видети светло и рещи, яко не умре святый, но спит»275.Функция приведенной цитаты в Житии Корнилия – интертекстуальное подтверждение272БЛДР, т.
6.Гордиенко Э. А. Варлаам Хутынский. С. 248-252.274См. также Мк 5:39.275Житие Корнилия Комельского. С. 54.27390догмата, наиболее ярко выраженного цитатой Ин 11:24 «Аз есмь воскрешение и живот»:так же, как некогда была воскрешена дочь Иаира, должен вот-вот, (для него, после смерти,времени уже нет) воскреснуть Корнилий.Помимо Жития Иосифа Волоцкого, в котором эпизод воскрешения дочери Иаирареализуется в качестве цитаты-инсценировки, отсылка к этому евангельскому эпизодупроизводится в Житии Евфросинии Суздальской – с помощью единичой цитаты: «И мучивю люте бес отиде от нея.
Блаженая же по молитве возвиже ю за десную руку, глаголя:“Востани, чядо!” [Мк 5:41 // Лк 8:54] И абие в том часе исцеле отроковица» [Ср.: Мк 5:42 //Лк 8:55]276. Отметим, что указанная цитата не является инсценировкой, поскольку стихи,цитируемые агиографом, являются смежными евангельскими стихами, в остальном жекроссконтекстуальное сходство объясняется соположением схожих эпизодов – исцелениедевицы, в описании которых (что немаловажно) наблюдается существенная разница:Евфросиния исцеляет бесноватую, Христос – воскрешает умершую.Сюжет Евангелия от Марка, описанный в пятой его главе, Мк 5:4-6: «Якоже престаглаголя: рече к Симону: поступи во глубину, и вверзите мрежи ваша в ловитву. Иотвещав Симон рече ему: наставниче, об нощь всю труждшеся, ничесоже яхом: поглаголу же твоему ввергу мрежу. И се сотворше, яша множество рыб много:протерзашеся же мрежа их», послужил основой для нескольких цитат-инсценировок.Рассмотрим реализацию указанной инсценировки в составе Жития ЕвфросинаПсковского.
Содержание эпизода, в контексте которого реализуется цитата: монастырскиерыбаки накануне престольного праздника трех святителей не могут поймать рыбы дляприготовления праздничной трапезы для утешения братии, однако впоследствии по молитвеЕвфросина и его руками удается поймать огромное множество рыб: «Рыболовие же всюнощь труждьшеся на Великом езере и ничто же яша. И приидоша скоръбни ко блаженомуотцу Ефросину, поведающе ему оскудение рыбное всей братии. Братия же в велицей скорбибыша о сем. Святый же утешаше их, глаголя: “Братие, не скорбите, но возложите упованиена Бога, и на Пречистую Его Матерь, и на триех святитель и веруйте неослабно”.
Речеапостол: “Верующему же вся поспеются во благое” [Рим 8:28] … И пришед на место сМеркурием и с прочими братиями, и возрев на небо, и помолися на долг час Господу, и самзакида мрежа, и много множество извлекоша рыб различными образы, вмале не проторжесямрежа»277Сюжет инсценируется также в схожем эпизоде в составе Жития Антония Сийского –с той лишь разницей, что преподобный не своими руками вытаскивает сеть, полную рыб, но276277Клосс Б. М. Избранные труды.
Т. II. С. 400.Охотникова В. И. Псковская агиография. Т. II. С. 17191дает указание на то, в каком месте должно забросить невод: «Рыболовя же преподобнагонощь всю труждьшеся, не яша ничесоже. Наутриа же пришедше к преподобному скорбнисуще, о неятии рыбъ поведающе, яко ничтоже яша. Преподобному же поношающу им, яко ослужбе нерадивым сущим. Они же излиха глаголюще, яко “всю нощь тружшеся и ничтожеяша”.
Преподобному же, аки не ведущу, укоряющу их, глаголюще: «Едите къ Красному носу(тако есть зовомо место на озере томъ) и верзите тамо мрежи». Они же, крепящеся,глаголюще: “Всю нощь труждьшеся и ничесоже яхом, а ныне ли повелеваеши намъ всуетрудитися?”… Они же, благословение вземше у преподобнаго, и вергоша невод по словесисвятаго, и яша множество рыбъ – много, яко не яша толико никогдаже»278.Наконец, в третий раз этот евангельский сюжет инсценируется агиографомпреподобного Антония Римлянина.
По всей видимости, в силу наличия двух (а может, иболее) идентичных инсценировок книжник опирался на сложившийся интертекстуальныйузус, оригинально и даже парадоксально модифицируя его. Начало эпизода схоже севангельским и двумя агиографическими прецедентами: рыбаки на Волхове, трудившиесявсю ночь, оказались без улова, и преподобный, подобно Христу, указывает им на то, какнеобходимо бросить невод еще раз, после чего рыбаки, выполнившие просьбу святого,вылавливают бочку с сокровищами, предназначенными на устроение монастыря.